vineri, 13 iulie 2012

Acad. Razvan Theodorescu: PDL ne-a oferit CEL MAI CATASTROFAL MINISTRU al invatamantului din toate timpurile

 Acad. Razvan Theodorescu: PDL ne-a oferit CEL MAI CATASTROFAL MINISTRU al invatamantului din toate timpurile
Acad. Razvan Theodorescu:  PDL ne-a oferit CEL MAI CATASTROFAL MINISTRU al invatamantului din toate timpurile
Continuăm seria de interviuri cu personalităţi marcante ale României, care radiografiază starea învăţământului la 22 de după revoluţie, în contextul rezultatului dezastruos de la bacalaureat: promovabilitate de 43,01%. Astăzi răspunde chestionarului nostru academicianul Răzvan Theodorescu, istoric al culturii și istoric de artă. Vă reamintim că în ediţiile precedente am publicat opiniile academicienilor Eugen Simion, Solomon Marcus și Dan Berindei.

Domnule academician, puteţi elucida misterul educaţiei în România - zeci de reforme care au dus la creșterea analfabetismului, a ratei de abandon școlar, la scăderea promovabilităţii de la an la an și a mediilor la titularizare?

Aţi spus-o chiar dumneavoastră, zeci de reforme. De la Spiru Haret, multe decenii, învăţământul n-a mai fost, din fericire, reformat și a mers excelent. România a fost o ţară cu un învăţământ de cea mai bună calitate, chiar și în epoca comunistă, graţie moștenirii haretiste. Acum, fiecare ministru a schimbat câte ceva și vedem rezultatul. Vreau să vă semnalez că cele două mari formaţiuni politice din ţară, în momentul acesta, dovedesc o viziune foarte „specială” asupra educaţiei. PDL ni l-a oferit pe cel mai catastrofal ministru din toate timpurile pe care l-a avut învăţământul românesc, iar USL a făcut primii pași greșiţi prin nominalizări aiurea. Acum s-a ajuns într-o situaţie stabilă.

Utilizarea camerelor de luat vederi pentru supravegherea bacalaureatului este sau nu benefică?

Este - în ritm cu ceea ce se întâmplă în toată ţara, în întreaga lume. Oamenii sunt tot mai mult sub controlul acestor camere de luat vederi în toate împrejurările. Și tinerii trebuie să se obișnuiască. Sigur, felul în care au fost puse, cred eu că a fost greșit. Au dovedit mentalitatea acelui ministru catastrofal care vedea în toţi profesorii și în toţi elevii niște infractori. Până la urmă nu aș da o atenţie atât de mare stresului „provocat” de asemenea camere de luat vederi.

„Tinerii noștri, majoritatea sunt destul de mediocri, iar cei mai puţini sunt excelenţi”
Elevii au dat vina iarăși pe subiectele grele și au invocat dificultatea comentării unui text din Eminescu, precum și a subiectelor de la matematică. Ar trebui schimbat ceva în programă?

Nu. Eu cred că subiectele, așa cum sunt date, sunt acceptabile. Ar trebui ca unele formulări la literatură să fie mai puţin păsărești. Ele dovedesc mentalitatea funcţionărească a unor oameni din minister care, probabil, își închipuie că, dacă exploatează formule întortocheate, sunt foarte buni. Materia, în sine, nu este ceva de care nu se poate trece. Tinerii noștri, majoritatea sunt destul de mediocri, iar cei mai puţini sunt excelenţi.

„Profesorii fac apostolat, dar nici chiar așa”
Cum consideraţi propunerile ministrului educaţiei de a organiza meditaţii subvenţionate de la buget și desfiinţarea liceelor cu rezultate dezastruoase?

Desfiinţarea liceelor cu rezultate dezastruoase mi se pare pozitivă, dar povestea cu meditaţiile de la buget mi se pare o formulă ușor populistă.

Prin ce măsuri credeţi că poate fi salvat învăţământul românesc?
Prin stabilirea, odată pentru câteva decenii, a unor norme, a unor formule, prin ridicarea salarizării profesorilor - profesorii fac apostolat, dar nici chiar așa - și o mai mare grijă pentru viitorul imediat al celor care nu au dotări pentru aspectele teoretice și care pot să fie buni meseriași într-o ţară în care meseriașii au dispărut.

„Se fac eforturi imense pentru aducerea cercetării la un nivel de plutire”
Nu în ultimul rând, în ce situaţie se află, în acest moment, cercetarea în România?

Cercetarea este foarte puţin sprijinită. Se fac eforturi imense să fie adusă la un nivel de plutire. Avem la Academia Română institute absolut excelente pe plan european și mondial, dar nu sunt foarte numeroase. Trebuie să se înţeleagă că cercetarea și educaţia, alături de cultură, sunt pilonii unei ţări cu adevărat europene.

„PDL-ul ni l-a oferit pe cel mai catastrofal ministru din toate timpurile pe care l-a avut învăţământul românesc, iar USL-ul a făcut primii pași greșiţi prin nominalizări aiurea.”, Acad. Răzvan Theodorescu


„Ar trebui ca unele formulări la literatură să fie mai puţin păsărești.”
„Unele formulări la literatură dovedesc mentalitatea funcţionărească a unor oameni din minister care, probabil, își închipuie că, dacă exploatează formule întortocheate, sunt foarte buni.”

Sute de articole știiţifice

Răzvan Theodorescu, profesor universitar și membru titular al Academiei Române, a publicat peste 15 lucrări de istorie, artă românească și europeană și circa 600 de articole în reviste din ţară și din străinătate.

Autor: Ziarul Ring
Sursa: www.ziarulring.ro  Vineri, 13 Iulie 2012

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu