România, prinsă în capcana creşterii continue a preţului mediu la medicamente
Preţul mediu al unei cutii de medicamente s-a dublat în ultimii şapte ani
astăzi, 00:07
Preţul mediu al unei cutii de pastile s-a dublat din 2005 până în
prezent arată o analiză a ZF pe baza datelor companiei de analiză şi
studii de piaţă Cegedim România.

În România baza de la care se pleacă este o comparaţie cu preţul produselor din alte 12 state europene, stabilindu-se un minim, astfel că pe plan local sunt cele mai mici preţuri din Europa.
Pentru prima dată apare astfel explicaţia că deşi România
cheltuieşte cu 15-25% mai mult anual pe medicamente, rezultatele
sistemului sanitar nemulţumesc pe toată lumea.
În 2011, statul a decontat pentru medicamente peste 1,5 mld. euro,
comparativ cu peste 800 mil. euro în 2005. În 2005 o cutie de
medicamente costa în medie 9,54 de lei, iar anul trecut a costat 22,1
lei, arată datele Cegedim.
Alte explicaţii pentru creşterea preţului mediu la medicamente ar
fi devalorizarea leului şi dificultăţile din piaţă care determină
companiile să păstreze numai o parte dintre produse, spun alţi oameni
din industrie. În acelaşi timp, alte voci vorbesc despre faptul că
datele ar fi viciate de exporturile paralele, care ajung la 18% din
piaţă. Exportul paralel se referă la produsele cumpărate din România şi
revândute în statele unde preţurile sunt mai mari, câştigându-se din
diferenţă, astfel că acestea nu ar trebui să fie excluse din analiză
pentru că se fac numai pentru produse scumpe.

În România baza de la care se pleacă este o comparaţie cu preţul produselor din alte 12 state europene, stabilindu-se un minim, astfel că pe plan local sunt cele mai mici preţuri din Europa.
Preţul la unele medicamente este suportat de stat, care le decontează
pe baza a trei liste, cu procente de decontare de 50%, 90% şi 100%, pe
care se află peste 7.300 de produse, potrivit calculelor ZF. Dintre
acestea, aproape 5.000 de produse sunt decontate integral (100%).
Durerile producătorilor de medicamente
Producătorii de medicamente, fie că sunt originale sau generice, sunt
nemulţumiţi de preţurile mici ale produselor din România, de taxa
clawback şi de termenele mari de plată, care ajung la peste 300 de zile.

Dacă pe de o parte acestea le afectează businessul, pe de altă parte
încearcă să compenseze prin promovarea produselor mai scumpe.
Dragoş Damian, CEO al Terapia Ranbaxy, unul dintre cei mai mari
producători locali de medicamente, spune că au dispărut peste 1.000 -
1.500 de medicamente din piaţă în ultimii ani şi că statul român ar fi
trebuit să-şi protejeze producţia locală. Astfel că au ajuns să se
elibereze mai multe produse originale comparativ cu cele generice
(produse intrate în fabricaţie în momentul în care expiră patentul unui
produs original). Preţul mediu al unui produs de import (aproape 39 de
lei în 2011) este de aproape cinci ori mai mare comparativ cu cel al
unui produs local (aproape 8 lei), arată datele Cegedim.

Cei mai mari 15 producători de medicamente de pe piaţa locală au
avut anul trecut afaceri cumulate de 315 mil. euro, adică 12% din piaţa
de medicamente, o industrie dominată de importatori, conform unei
analize a ZF pe baza datelor Cegedim.
Preţul mediu al unui produs de import (aproape 39 de lei în 2011)
este de aproape cinci ori mai mare comparativ cu cel al unui produs
local (aproape 8 lei), arată datele Cegedim.
Conform informaţiilor APMGR, dacă în 2006 se fabricau în România
peste 314 milioane de cutii, în 2010 se produceau numai 190 de milioane.
Cum se explică totuşi creşterea preţului mediu al unei cutii cu pastile?
"Există o predilecţie pentru utilizarea medicamentelor scumpe", spune
Dragoş Damian, CEO al Terapia Ranbaxy, unul dintre cei mai mari
producători locali de medicamente.
Altfel spus, a crescut ponderea pe care medicamentele scumpe o au în
totalul pieţei de medicamente prin dispariţia unor produse ieftine din
piaţă, prin introducerea în 2008 a unor produse pe listele de compensate
cu preţuri mai ridicate, dar şi prin apariţia de terapii noi cu
beneficii pentru pacienţi, este de părere Damian. El este şi
preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Medicamente Generice din
România (APMGR).
Pe de altă parte, Sorin Popescu, şeful grupului de comunicare al
Asociaţiei Române a Producătorilor Internaţionali de Medicamente
(ARPIM), este de părere că datele de piaţă includ şi exporturile
paralele (fenomen prin care produsele sunt cumpărate din România şi sunt
revândute în alte state), astfel că aceste cifre sunt artificiale.

Popescu este de părere că o evoluţie reală a preţului mediu pentru o
cutie de pastile se poate face numai pe baza datelor Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate (CNAS), date care nu sunt publice.
În acelaşi timp, Petru Crăciun, directorul general al Cegedim
România, explică evoluţia preţului în trei perioade de timp diferite.
Astfel că între 2005 şi 2008 preţul a crescut ca urmare a
introducerii normelor GMP (Good Manufacturing Practice - obligatorii
pentru cei care vor să producă pastile), între 2007 şi 2009 preţul a
fost influenţat de devalorizarea leului, iar după 2010 "constrângerile
financiare semnificative" determină companiile să "susţină doar produse
cu capacitate superioară". Adică producătorii încearcă să îşi vândă
produsele mai scumpe. Tendinţa s-a accentuat odată cu mărirea termenelor
de plată pentru compensate la peste 300 de zile şi cu introducerea
taxei claw-back (o taxă pe vânzările companiilor).
Sunt posibile noi creşteri de preţuri?
"Nu numai că sunt posibile, ci sunt foarte probabile. Un prim aspect
ţine de condiţiile în care termenele de plata rămân lungi, iar politica
de preţuri şi taxa claw-back forţează companiile să-şi finanţeze
operaţiunile mai mult prin produsele cu preţuri mai mari", a mai spus
Petru Crăciun de la Cegedim.
Ce spune Petru Crăciun, directorul general al Cegedim, despre
-
Evoluţia preţului mediu al unei cutii de pastile în perioada 2005 - 2008
Efectul indirect al introducerii normelor GMP (Good Manufacturing
Practice - norme obligatorii pentru orice companie care vrea să producă
pastile) a fost creşterea preţului mediu la Rx locale de la 3,45 lei în
2005 la 4,62 lei în 2008 (plus 34%). În acelasi timp, preţul mediu la Rx
(produse care se eliberează numai pe bază de prescripţie medicală - n.
red.) de import a crescut lent, de la 7,12 euro în 2005 la 7,63 de euro
în 2008 (plus7%), datorită schimbării lente a ponderii produselor în
vânzările totale.
-
Evoluţia preţului mediu al unei cutii de pastile în perioada 2007 - 2009
Devalorizarea leului, în condiţiile în care în valoare importurile
sunt predominante, a condus la creşterea preţului în lei la Rx import de
la 25,31 lei în 2007 la 32,67 lei in 2009 (plus 29%), în conditiile în
care preţul mediu în euro a crescut de la 7,58 de euro în 2007 la 7,71
euro în 2009 (plus 1,7%).
-
Evoluţia preţului mediu al unei cutii de pastile în perioada 20010 - 2011
Preţurile medii au crescut semnificativ atât la Rx locale, cât şi la
cele de import, atât în lei, cât şi în euro, din cauza constrângerilor
financiare semnificative generate de reglementările recente, care
forţează companiile să susţină doar produse cu capacitate de finanţare
superioară.
-
Creşteri viitoare de preţuri
Nu numai că sunt posibile, ci sunt foarte probabile. Un prim aspect
ţine de condiţiile în care termenele de plată rămân lungi, iar politica
de preţuri şi taxa claw-back forţează companiile să-şi finanţeze
operaţiunile mai mult prin produsele cu preţuri mai mari.
Adiţional, noile produse - fie că sunt generice, fie că sunt
originale, fiecare în segmentul lui - vor încerca să rezolve mai bine
problemele pe care le adresează peste media actuală a preţurilor.


Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu