miercuri, 24 aprilie 2013

Cum ar putea ajunge în România dispozitivele “Alcolock”, care blochează maşinile şoferilor băuţi. VIDEO

de Andrei Luca POPESCU Publicat la: 23.04.2013 13:00 Ultima actualizare: 23.04.2013 14:34
Guvernul intenţionează să adapteze legislaţia rutieră în aşa fel încât să permită introducerea pe piaţa din România a dispozitivelor de tip “alcolock”. Acestea blochează motorul autovehiculelor pe care sunt montate dacă detectează că şoferul a consumat alcool, aşa cum a scris gândul.
Şeful Poliţiei Rutiere a explicat pentru gândul că aceste aparate ar urma să fie introduse direct din fabrică, de producătorii de autovehicule, în cazul în care, la nivel european, se ajunge la un consens.
Şoferii nu vor fi obligaţi să îşi cumpere astfel de aparate, însă intenţia UE este ca această tehnologie să devină un echipament standard de siguranţă a autovehiculelor, aşa cum este ABS-ul – dispozitivul care împiedică blocarea roţilor în timpul frânării.
“Este o soluţie constructivă pentru siguranţa rutieră, care nu ţine de Poliţie, ci depinde de fiecare constructor de autovehicule. Suedezii au propus-o la nivel european, iar Volvo a început să facă maşinile aşa. Dacă au adoptat-o nordicii, eu cred că este o chestiune foarte bună”, spune Lucian Diniţă, şeful Poliţiei Rutiere, pentru gândul.
Dispozitivele de tip “Alcolock” arată ca un etilotest folosit de Poliţie, care este ataşat la bordul maşinii. Pentru a putea porni motorul, şoferul trebuie să sufle în dispozitiv, iar concentraţia de alcool detectată trebuie să fie mai mică decât limita admisă de lege (în unele ţări este permisă o marjă mică a alcoolemiei, în România este admisă o marjă de eroare foarte mică – 0,01%).
Dispozitivele de acest tip sunt folosite la scară largă în America de Nord şi în Suedia. Alte ţări europene care au avut programe de testare a acestor aparate sunt Spania, Norvegia, Belgia sau Germania.
Suedezii au echipat peste 50.000 de autovehicule comerciale cu astfel de aparate, iar firma Volvo a început deja să producă vehicule de tip TIR dotate din fabrică cu dispozitive “Alcolock”. Autovehiculele deţinute de Guvernul suedez au de asemenea montate astfel de dispozitive.
Tot în Suedia, Volvo şi Toyota oferă ca dotare opţională pentru autovehicule “alcolock”-ul. Din 2006, “alcolock” este obligatoriu pentru toate autovehiculele mai grele de 3,5 tone care sunt contractate de guvernul suedez, pentru mai mult de 100 de ore pe an.
În SUA şi în Suedia, dispozitivele “alcolock” sunt folosite şi în cazul şoferilor care sunt prinşi băuţi la volan, ca pedeapsă administrativă sau în programe de reabilitare. Şoferii prinşi băuţi la volan sunt obligaţi să îşi monteze pe maşină un “alcolock”, pentru o anumită perioadă.
“Tehnologia este foarte bună, dar poate fi îmbunătăţită. Primul pas este să ajungem la dispozitive alcolock montate din fabrică, pentru că asta e singura metodă de a le face fiabile şi ieftine. Există şi posibilitatea de a dezvolta tehnologii precum amprenta vocală sau o cameră video care să confirme că şoferul însuşi este cel care face testul de alcoolemie. Este nevoie ca producătorii de vehicule comerciale să deschidă drumul. Până la urmă, sper ca alcolock-urile să devină ceva natural şi nici să nu observăm că se află acolo”, spune Lars-Olov Sjöström, de la Asociaţia Şoferilor Abstinenţi (un ONG suedez care militează pentru introducerea alcolock), pe pagina Volvo Trucks destinată tehnologiei Alcolock.
Andrei Luca Popescu este reporter special al ziarului Gândul

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu