marți, 18 decembrie 2012

Comisia de la Veneţia: Reforma Constituţiei să clarifice competenţele președintelui și premierului. Care sunt concluziile Comisiei despre suspendarea președintelui
Comisia de la Veneţia: Reforma Constituţiei să clarifice competenţele președintelui și premierului. Care sunt concluziile Comisiei despre suspendarea președintelui Comisia de la Veneţia apreciază, în opinia privind România, că evenimentele din vară au arătat că o coabitare între președinte și premier nu poate fi ușor susţinută de cadrul constituţional, iar reforma Constituţiei trebuie să clarifice competenţele celor doi, în principal privind politica externă.
"Evenimentele din România au demonstrat că actualul cadru constituţional al României nu poate susţine cu ușurinţă o ‚coabitare’ între un președinte al republicii aflat de o parte a spectrului politic și un guvern și un parlament din cealaltă parte. Această opinie a Comisiei de la Veneţia nu are rolul de a lua o poziţie privind o alegere între un sistem prezidenţial și unul parlamentar, dar reforma constituţională ar trebui să clarifice cel puţin competenţele președintelui și primului-ministru, mai ales acolo unde au apărut dificultăţi, adică în domeniile politicii externe și relaţiilor cu Uniunea Europeană", se arată în concluziile Opiniei privind România publicată luni de Comisia de la Veneţia - Comisia Europeană pentru Democraţie prin Drept a Consiliului Europei.
Opinia Comisiei de la Veneţia a fost solicitată în iulie de către premierul Victor Ponta privind ordonanţele de urgenţă emise de Guvern cu privire la amendarea legii referendumului și legii de funcţionare a Curţii Constituţionale, dar și de către secretarul general al Consiliului Europei privind compatibilitatea acţiunilor Guvernului și Parlamentului cu principiile constituţionale și statul de drept.
Comisia prezintă în raportul său și o serie de recomandări privind modificarea Constituţiei, făcând referire, pe lângă clarificarea competenţelor șefului statului și ale primului-ministru, și la procedura de suspendare a președintelui.
"Procedura privind suspendarea președintelui face confuzie între responsabilitatea politică și cea juridică. Are tendinţa să îl facă pe președintele responsabil politic în faţa Parlamentului și electoratului, deși motivele pentru o demitere sunt formulate într-o manieră care invocă responsabilitatea legală. Rolul Curţii Constituţionale în această procedură este de asemenea mai degrabă neclar. Dacă este menţinută, procedura de la Art. 95 privind suspendarea președintelui ar trebui transformată în mod clar privind responsabilitatea legală, iniţiată de Parlament și decisă de o curte de judecată", se arată în Opinia Comisiei de la Veneţia.
De asemenea, mai sunt propuse o mai bună reglementare a recursului la ordonanţe de urgenţă de către Guvern și asigurarea în Constituţie a unui cadru clar privind independenţa instituţiei Avocatului Poporului.
Comisia de la Veneţia consideră că "seria de măsuri adoptate de Guvern și Parlament în iulie într-o succesiune rapidă care au condus la schimbarea din funcţie a Avocatului Poporului, președinţilor celor două Camere ale Parlamentului, limitarea competenţelor Curţii Constituţionale, schimbarea procedurilor privind referendumul de suspendare a președintelui și suspendarea propriu-zisă a acestuia, luate individual dar și ca întreg, sunt problematice din punct de vedere constituţional și al statului de drept".
Comisia se declară îngrijorată în particular și "de recurgerea extinsă la ordonanţe de urgenţă guvernamentale - atât de către actuala, dar și precedentele majorităţi - care prezintă un risc pentru democraţie și statul de drept în România".
Potrivit Comisiei de la Veneţia, evenimentele din România și mai multe dintre declaraţiile făcute în această perioadă demonstrează o "îngrijorătoare lipsă de respect între reprezentanţii instituţiilor de stat pentru statutul celorlalte instituţii ale statului, inclusiv Curtea Constituţională ca garant al supremaţiei Constituţiei".
Comisia consideră că instituţiile statului român trebuie să se angajeze într-o "cooperare loială", având în vedere că fiecare reprezentant al acestora trebuie să ţină cont că toate puterile statului au ca scop servirea intereselor întregii ţări, nu "interesele înguste" ale fiecărei instituţii sau de partid.
De asemenea, Comisia salută faptul că interlocutorii instituţionali din România și-au declarat opinia că trebuie făcută o reformă constituţională și legislativă care să asigure că o situaţie similară cu cea din vară nu se va mai repeta, dar și faptul că vor colabora în mod loial, ţinând cont de obligaţiile lor.
Comisia mai arată că rămâne la dispoziţia autorităţilor române pentru a acorda asistenţă în vederea implementării reformelor constituţionale menţionate.
  Opinia a fost elaborată în baza unei vizite efectuate la București, în 10-11 septembrie, de către o delegaţie a Comisiei de la Veneţia, care a avut întâlniri cu reprezentanţii instituţiilor statului și ai partidelor, precum și în baza dialogului ulterior cu autorităţile române. Comisia de la Veneţia a luat decizia amânării adoptării și prezentării Opiniei pentru a nu interfera cu alegerile legislative din 9 decembrie.
  Comisia de la Veneţia a fost înfiinţată în 1990, ca un organism consultativ al Consiliului Europei în probleme constituţionale, jucând un rol important în adoptarea de legi fundamentale în mai multe ţări care sunt conforme cu standardele europene în domeniu. Comisia este compusă din "experţi independenţi care și-au dobândit eminenţa prin experienţă în instituţii democratice sau prin contribuţie la consolidarea legii și studiile politice".

Autor: Mediafax
Sursa: www.mediafax.ro  Marti, 18 Decembrie 2012

Un comentariu:

  1. Comisia de la Venetia ar trebui sa vada ma intai daca indicatiile lor se aplica in tarile din care fac parte, au randament si nu permit cale de intoarcere, apoi sa ceara aplicarea lor si statelor "ALINIATE" pentru Europenizare la o legislatie unica.

    RăspundețiȘtergere