astăzi, 00:11 		 	
Mass-media sunt bombardate cu ştiri despre încetinirea  creşterii economice. Locuitorii dintr-un mic canton elveţian au însă o  problemă diametral opusă: o creştere economică exagerată, relatează The  Wall Street Journal.
Zug,  la origine o mică localitate pescărească, este capitala cantonului cu  acelaşi nume, cu o populaţie de 110.000 de locuitori. 			 Surprinzător pentru un oraş cu dimensiuni mai degrabă modeste,  numeroase companii multinaţionale cu afaceri de miliarde de euro au  sediile centrale aici. Alături de impunătoarele clădiri de sticlă, pe  străduţele liniştite din Zug au apărut zeci de magazine luxoase,  vistieria oraşului este mereu plină şi se fac angajări pe bandă rulantă.  La prima vedere, Zug pare un magnet pentru companii şi un paradis pentru locuitorii din regiune.
Realitatea  arată însă şi o altă faţă a progresului necontrolat. Povestea lui  Stefan Hurschler, un îngrijitor al persoanelor cu handicap este  elocventă. El a decis să se mute împreună cu şoţia sa, învăţătoare la o  şcoală din Zug, într-o casă mai mare. Din cauza preţurilor extrem de  mari, soţii Hurschler au fost nevoiţi să renunţe la slujbele pe care le  aveau şi să se mute în Zurich, deşi au trăit toată viaţa lor în orăşel.
"Există oameni în vârstă care încă locuiesc în Zug  deoarece şi-au cumpărat locuinţele în anii '60" povesteşte Lilian,  soţia lui Stefan. Ea spune că în afară de aceştia mai sunt doar cei  foarte bogaţi, clasa de mijloc fiind slab reprezentată în oraş.
În  Zug, "cei care câştigă anual 300.000 sau 400.000 de franci se chinuie să  supravieţuiască", spune Kilian Borter, director de resurse umane la  Rothschild. Se descurcă numai cei care câştigă minim o jumătate de  milion de franci pe an.
Zug  este de fapt un paradis fiscal apărut pe teritoriul Elveţiei,  considerată de mulţi un rai al investitorilor din întreaga lume.  Cantonul are cea mai mare concentraţie de milionari în dolari din  Elveţia, o ţară în care 10% din gospodării au venituri care depăşesc un  milion de dolari, potrivit Boston  Consulting Group. În Zug rata impozitului pe venit este de 22,9%, iar  cea a impozitului pe profit este de doar 15,4%, rate mai scăzute decât  media din Elveţia şi din Statele Unite.
Datorită  politicilor fiscale permisive, Zug găzduieşte sediile unor mari  companii, printre care se numără: Siemens - cel mai mare conglomerat  european de companii din domeniul ingineriei, Foster Wheeler - un  conglomerat american specializat în construcţia de instalaţii pentru  producerea şi furnizarea energiei electrice, Glencore International -  unul din cei mai mari traderi de materii prime din lume, Transocean -  cel mai mare contractor de foraje din lume, Adidas - celebră companie de  articole sportive, Biogen - lider în biotehnologia farmaceutică, Tata -  un important producător de automobile din India, Rothschild - o faimoasă bancă de investiţii britanică şi lista poate continua.
Totuşi,  în ultimii ani, locul a devenit o victimă a propriului succes.  Companiile se sufocă din lipsă de spaţiu şi de mână de lucru calificată.  Deşi există numeroase locuri de muncă disponibile plătite peste media  europeană, ele nu sunt atractive pentru oamenii obişnuiţi.
În  tot acest timp, în lume apar tot mai multe discuţii cu privire la  impozitare şi la creşterea economică. Statele Unite percep impozite pe  profit cu rate de până la 35%, iar în Regatul Unit  rata impozitului pe profit poate ajunge la 50%. În ambele ţări,  militanţii pentru introducerea unor impozite mai scăzute susţin că  ratele foarte ridicate direcţionează locurile de muncă şi bogăţia spre  alte ţări, dând ca exemplu Elveţia.
Rata  medie a impozitului pe profit în ţările dezvoltate a scăzut la 25% de la  32% în 2000, potrivit unui studiu KPMG, una din cele patru mari firme  de audit din lume.
În Statele Unite, politica de impozitare este subiectul unor dezbateri aprinse. Multimiliardarul american Warren  Buffett a cerut majorarea taxelor pentru "superbogaţi". Peste ocean, 15  din cei mai înstăriţi oameni ai Franţei au presat guvernul să taxeze  averile situate peste un anumit prag pentru a acoperi găurile de la buget. În Italia,  una din ţările care se confruntă cu un deficit bugetar uriaş, guvernul  lui Berlusconi, unul din cei mai bogaţi europeni, a propus un impozit de  10% timp de 2 ani pe veniturile peste 150.000 euro, propunere retrasă  însă ulterior.
În  Elveţia, două treimi din impozite, incluzând impozitele pe venit şi pe  profit, sunt percepute de cantoane şi nu de guvernul central. Contrar  tendinţei manifestate la nivel european, cantoanele elveţiene se întrec  în măsuri pentru a uşura povara fiscală. Măsurile de acest gen s-au  multiplicat în ultimii ani după ce banca centrală elveţiană a vândut o  parte din rezervele sale de aur şi a oferit o mare parte din câştiguri  cantoanelor. Ajutorul le-a încurajat să menţină un nivel scăzut al  impozitării.
Mai  mult, criticile la adresa politicilor fiscale de diminuare a impozitelor  nu au ecou în Elveţia. Eşecurile din ultimii ani datorate acestei  orientări pun însă multe semne de întrebare cu privire la măsurile  adoptate.
Din  dorinţa de a atrage oamenii înstăriţi, unele cantoane au luat decizii  uneori discriminatorii. De exemplu, acum patru ani, cantonul Obwalden  a instituit un impozit regresiv. Rata impozitului scădea pe măsura  creşterii venitului, cei cu câştiguri mai mari fiind astfel favorizaţi.  Impozitul a fost ulterior desfiinţat. Mai mult, în acelaşi canton s-a  votat acum doi ani măsura de a rezerva terenurile cele mai bune pentru  cetăţenii înstăriţi care doresc să se stabilească în regiune.
Totuşi,  elveţienii îşi păstrează convingerile în materie fiscală. În noiembrie  anul trecut ei au respins un referendum naţional care ar fi stabilit un  impozit minim de 22% pe veniturile mai mari de 250.000 franci  (echivalentul a circa 218.000 euro).
Cum a ajuns Zug cel mai dezvoltat canton?
Zug a  fost în trecut o regiune săracă, în care agricultura era una din  activităţile principale. În 1947, mai-marii locului au început să reducă  impozitarea cu scopul de a atrage investitori în regiune.
Politicile  fiscale adoptate de Zug nu au dat roade până în anii '60 când destinul  cantonului s-a schimbat brusc. O serie de companii mari au investit în  orăşel, construind sedii permanente. În ultimii zece ani numărul  companiilor prezente în micul canton a crescut spectaculos de la 19.000  la aproape 30.000.
Numărul  locurilor de muncă în Zug a urcat cu 20% în numai şase ani datorită  dezvoltării economice spectaculoase. De altfel, în Zug rata şomajului  este de doar 1,9% în timp ce rata şomajului din UE (din care Elveţia nu  face parte) este de 9,4%.
 Zug este acum un amestec ciudat de oraş liniştit de provincie şi mare centru  financiar. Aproape 90% din cei 238 km pătraţi sunt acoperiţi cu păduri,  terenuri arabile şi lacuri. Restul este înţesat cu sedii de burse de  mărfuri, firme şi divizii ale multinaţionalelor care ocupă clădiri  moderne însă înghesuite şi de dimensiuni mai degrabă mici. Vile elegante  se oglindesc în lacul din interiorul oraşului. 
Un  sfert din locuitorii micului canton sunt străini. În fiecare dimineaţă,  intrările curţilor şcolilor internaţionale sunt blocate de maşini  luxoase. În ciuda dimensiunilor liliputane, Zug este gazda unui dealer  de Maserati şi Ferrari. În Zug, cererea pentru maşini de lux este  printre cele mai mari din Elveţia, iar clienţii sunt dispuşi să  plătească zeci de mii de euro pentru "fineţuri", cum ar fi monograme pe  tapiţerii exclusiviste din piele.
"În  Zug se înregistrează cele mai mari disparităţi de avere din Elveţia",  spune Ganga Jey Aratnam, sociolog la Universitatea din Basel. La statisticile locale se adaugă faptul că Elveţia are cele mai mari disparităţi de avere din lume, după Zimbabwe şi Namibia.
Din  alt punct de vedere, lipsa de spaţiu a devenit o problemă pentru  multinaţionalele care doresc să îşi relocalizeze activitatea în Zug.
"Am  clienţi care spun că ar fi văzut 30 de case în Chicago", spune Robert  Baldwin, director al Packimpex, o companie care ajută firmele să îşi  relocalizeze activitatea. "Le spun că în Zug ai noroc dacă poţi  vizualiza două sau trei locuinţe libere". Agenţiile imobiliare din oraş  nu fac faţă cererilor din partea reprezentanţilor companiilor care au  nevoie de spaţiu.
"Uneori nu le arătăm clienţilor, decât macarale şi pajişti" spune Florian Kuprecht, directorul din Zurich al companiei imobiliare CB Richard Ellis Group.
Mai  mult, oraşele din regiune au nevoie vitală de spaţiu după inaugurarea  recentă a autostrăzii cu şase benzi care le leagă de Zurich şi Lucerna,  un catalizator al construcţiilor în zonă. De exemplu, în micul oraş  Rotkreuz, marele producător elveţian de medicamente Roche a construit  şase clădiri de birouri în numai cinci ani.
Pentru  a descuraja dezvoltarea necontrolată, administraţia cantonului Zug a  cerut oraşelor din subordine să limiteze autorizaţiile pentru  construcţia de clădiri de birouri. Măsura a atras deja nemulţumirea  comunităţilor care pledează pentru susţinerea creşterii economice.
Lipsa de personal calificat din Zug este, de asemenea, o problemă. Se caută contabili şi personal administrativ.
"Avem  constant poziţii libere în aceste domenii", afirmă Urs Wietlisbach,  vicepreşedintele Partners Group, o societate importantă de investiţii de  capital.
În  aceste condiţii, autorităţile din Zug caută modalităţi de a încetini  creşterea economică necontrolată şi de a reţine oamenii din clasa  mijlocie.
La  iniţiativa municipalităţii, se construiesc case ale căror preţuri sunt  mai apropiate de buzunarele oamenilor de rând. Locuinţele oferă  facilităţi ispititoare, cum ar fi: balcoane cochete, locuri de parcare  şi locuri de joacă pentru copii. De asemenea, autorităţile oferă un  ajutor lunar de 500 de franci familiilor cu venituri anuale mai mici de  100.000 de franci care iau un credit pentru cumpărarea unei case.
Deşi  cantonul nu îşi va schimba politica de a menţine impozitarea la un nivel  scăzut, autorităţile locale nu mai vor să atragă investiţii străine  directe din partea multinaţionalelor.
"Suntem prea mici pentru succesul pe care l-am avut." concluzionează Matthias Michel, şeful guvernului din cantonul Zug,
sursa; ZF. 
 			
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu