În 2010, sistemul a generat 23.925 de amenzi, iar în primele 6 luni ale anului 2011 – 18.703 amenzi. Într-un an şi jumătate, radarele de pe DN1 au trimis în plic amenzi de aproximativ 1,6 milioane de euro.
În dispeceratul de monitorizare de la Bărcăneşti, unul dintre punctele de unde Poliţia Rutieră stă cu ochii pe traficul de pe DN1, sunt mai multe scaune goale decât poliţişti. De aici pleacă în plic, spre domiciliile şoferilor vitezomani, amenzile.
Imagini surprinse de sistemul de monitorizare a traficului pe DN1.
Poliţistele Elena şi Ana Maria se împart cum pot, alături de încă un coleg, între teancurile de procese verbale aduse de pe toate drumurile naţionale din judeţul Prahova, de patrule şi de maşinile cu radar, şi sutele de amenzi printate automat de sistemul electronic de monitorizare a traficului de pe DN1.
"Dacă ne întrebaţi cine se mai uită şi pe monitorizarea video, să ştiţi că nu mai avem timp de asta", recunoaşte Elena, privind spre cele câteva monitoare prăfuite care transmit live traficul de pe şosea. Panoul mare, pe care ar fi trebuit să fie afişate imaginile de pe camerele din tot sistemul, oricum nu funcţionează - s-a defectat.
De altfel, şoferii de pe DN1 joacă fără să ştie un fel de ruletă rusească. Din cauza lipsei de fonduri şi de personal, camerele radar nu merg toate, ci doar una sau două, şi asta doar 2 ore pe zi. Surpriza este însă că poliţiştii de la Rutieră aleg intervalul orar aleatoriu, astfel că şoferii nu pot fi niciodată siguri că pot să trişeze cu viteza fără să plătească. Când funcţiona la capacitate maximă, 24 de ore din 24, sistemul genera în jur de 1.500 de amenzi pe zi. Acum, rareori atinge 200 de contravenţii constatate zilnic.
Cu tot cu ofiţerii, în dispecerat au rămas 11 oameni, minus o colegă în concediu maternal. Trei urmează să plece, după marea restructurare din Ministerul de Interne. La inaugurare, în 2005, aici lucrau 24 de poliţişti.
Amenzi de 1,6 milioane euro într-un an jumătate. Radarul-campion din Puchenii Mari: 30% din total
Sistemul de monitorizare video a traficului rutier de pe DN1, pe sectorul de drum dintre Bucureşti şi Azuga, are amplasate camere video în 13 puncte, însă doar 6 au încorporate radare de detectare a vitezei.
În 2010, sistemul a generat 23.925 de amenzi, iar în primele 6 luni ale anului 2011 - 18.703 amenzi. Reprezentanţii Poliţiei Rutiere nu au cuantificat sumele în bani, pentru că amenzile diferă de la caz la caz, însă au explicat pentru gândul că o medie de 150 de lei pe amendă este cea mai apropiată de un calcul corect. Astfel, într-un an şi jumătate, radarele de pe DN1 au generat amenzi de aproximativ 1,6 milioane de euro.
Radarul care a produs cei mai mulţi bani, ca urmare a sancţiunilor de viteză aplicate şoferilor vitezomani, este amplasat în localitatea Puchenii Mari, pe sensul de mers dinspre Bucureşti spre Ploieşti. În primele 6 luni ale anului 2011, aparatul a generat 5.177 de amenzi, care echivalează cu aproximativ 200.000 de euro. Din totalul amenzilor date pe DN1, în sectorul de drum menţionat, radarul de la Puchenii Mari a produs aproape 30%.
Big Brother: ce a fost şi ce-a ajuns
"Întâi să fie reparat şi să funcţioneze toate componentele, apoi mai vorbim noi de îmbunătăţiri", râde poliţista Elena, când o întrebi ce crede că i-ar lipsi acestui sistem de monitorizare, ca să meargă brici. Din 2005, de când a fost inaugurat cu mare fast şi poreclit Big Brother de pe DN1, sistemul a fost îngrijit cum se cuvine până în 2007. Atât a ţinut garanţia acordată de firma Alcatel, cea care a montat sistemul. După aceea, Ministerul de Interne nu a mai asigurat fonduri suficiente, spun poliţiştii de la Rutieră.
"Din banii de la Inspectorat, şefii noştri încearcă să-l întreţină cum pot", spune Elena. "De precizat că deficienţele de funcţionare înregistrate de unele dintre echipamentele sistemului nu au anulat niciuna dintre cele patru funcţionalităţi: monitorizarea video a traficului rutier, recunoaşterea numărului de înmatriculare a vehiculelor, măsurarea vitezei de deplasare şi analiza valorilor de trafic", precizează Lucian Diniţă, comisarul-şef al Direcţiei de Poliţie Rutieră din IGPR.
Costurile de funcţionare ale acestui sistem sunt ridicate, iar în urmă cu câţiva ani au existat discuţii să fie preluat de Ministerul Transporturilor sau măcar cheltuielile să fie împărţite. Doar expedierea plicurilor cu procesele verbale de amendă la domiciliile şoferilor a costat în 2010 aproximativ 175.000 de euro, adică 20% din cuantumul amenzilor acordate.
Unde sunt amplasate camerele şi radarele de pe DN1
• Otopeni (video)
• Baloteşti (video şi radar)
• Tâncăbeşti (video)
• Ciolpani (video şi radar)
• Potigrafu (video)
• Puchenii Mari (video şi radar)
• Bărcăneşti (video şi radar)
• Centura de Vest Ploieşti, intersecţie cu DN1A (video)
• Centura Ploieşti, zona supermarket Metro (video)
• Comarnic (video şi radar)
• Sinaia (video şi radar)
• Buşteni (video)
• Azuga (video)
• Baloteşti (video şi radar)
• Tâncăbeşti (video)
• Ciolpani (video şi radar)
• Potigrafu (video)
• Puchenii Mari (video şi radar)
• Bărcăneşti (video şi radar)
• Centura de Vest Ploieşti, intersecţie cu DN1A (video)
• Centura Ploieşti, zona supermarket Metro (video)
• Comarnic (video şi radar)
• Sinaia (video şi radar)
• Buşteni (video)
• Azuga (video)
Poliţia Rutieră avertizează şoferii că radarele de pe DN1 nu pot fi sesizate de aparatele de detectare, pentru că funcţionarea lor "se bazează pe un principiu inductiv".
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu