joi, 21 iulie 2011

În România rentează să fii infractor

În România rentează să fii infractor
În România rentează să fii infractor Laura Ștefan, coordonatoarea programelor anticorupţie din cadrul Societăţii Academice din România (SAR), a comentat, în emisiunea "Dezbaterile RL", împreună cu Sabina Fati și Cristian Câmpeanu, raportul de monitorizare pe Justiţie al Comisiei Europene.
România Liberă: Raportul Comisiei Europene conţine o serie de critici la adresa justiţiei autohtone, dar mulţi oficiali consideră că este un document pozitiv. Care credeţi că e reproșul cel mai apăsat?
Laura Ștefan: Cred că unul din aspectele cele mai importante din raportul de anul acesta vizează voinţa politică și cred că ceea ce s-a întâmplat în ultima perioadă în România, cu posibila implicare a domnului Borbely într-un dosar penal, nu face decât să vină să dea consistenţă acestor critici exprimate de raport. Comsia Europeană spune că așa nu se poate face reformă sau luptă împotriva corupţiei fără voinţă politică și că până în acest moment clasa politică românească nu a arătat că și-ar dori să susţină o astfel de politică publică. De ce?
Pentru că au fost dosare blocate în Parlament - Ridzi, Păsat - și că atunci când cineva important este investigat, cum era, la momentul raportului, cazul domnului Nicolescu de la Argeș, politicienii se așază frumos în spatele persoanei investigate și niciodată în spatele agenţiei publice care face investigaţia. Pentru mine aceasta este prima și cea mai importantă critică, iar cea de-a doua se leagă de prescripţia dosarelor penale care se află în instanţă, pentru că se face distincţia între dosarele care privesc oameni politici importanţi și care durează la nesfârșit în instanţă, ca și cum ar fi nu știu ce lucruri foarte complicate, și cazurile care privesc oameni obișnuiţi și care sunt rezolvate într-un termen rezonabil. Dar, de îndată ce este vorba de o persoană influentă, lucrurile se blochează, mai ales la Înalta Curte de Casaţie și Justiţie.
RL: Comisia a adoptat și un set consistent de recomandări la adresa României. Printre altele, se insistă asupra unor măsuri de responsabilizare a magistraţilor. Experienţele din ultimii ani arată că e destul de complicat. De ce?
L.S.: Stăm foarte prost pentru că nu există în România răspundere disciplinară. Ea există în lege, avem și o instituţie, CSM, care ar trebui, prin inspecţia judiciară, să facă curăţenie în zona de abateri disciplinare, care ar trebui să fie grosul abaterilor din sistemul judiciar. În România, dacă ne uităm pe statistici, ele sunt cvasi-inexistente. Noi, în România nu suntem în stare să facem curat în sistemul judiciar decât exclusiv prin mijloace penale, adică numai dacă l-a prins DNA cu șpaga în mână, atunci pleacă judecătorul din sistem.
RL: Credeţi că în următorul an s-ar putea regla această chestiune?
L.S.: S-ar putea regla și astăzi. Reformiștii care au venit în CSM au venit pe o agendă de independenţă, dar și de responsabilizare. De cum au venit în CSM, partea de responsabilizare a dispărut ca prin farmec. Nu știu, o fi vreun blestem legat de CSM care se transformă de fiecare dată într-un sindicat.
RL: Se vorbește despre suspendarea, din 2012, a Mecanismului de Cooperare și Verificare. Ar fi o victorie sau o pierdere pentru România?
L.S.:  Eu cred că acest mecanism a fost extrem de util României în încercarea de a menţine un oarecare control pentru continuarea reformelor după aderare. Nu este doar cazul României ca, după aderare, intenţia politică de a schimba lucrurile să scadă. Cred că eliminarea mecanismului, în 2012, ar fi pentru România o eroare, pentru că acest mecanism pune de două ori pe an o oglindă în care ne privim. Nouă ne place să spunem că suntem frumoși, din păcate, alţii nu ne văd așa, ne văd așa cum suntem. Cred că această oglindă are un rol foarte important și fără ea nu ar fi existat schimbare, nici măcar această schimbare parţială pe care o notează și Comisia.
RL: Se mai insistă în raport asupra riscului de a se prescrie cazurile de mare corupţie în România, precum și asupra confiscării averii provenite din activităţi criminale. Cât de mare e acest risc?
L.S.: Din păcate, riscul acesta este real și este unul foarte mare. Dacă dosarele mari de corupţie se vor prescrie, acest lucru va însemna, practice, falimentul sistemului de justiţie din România. Nu există o altă explicaţie.
În ceea ce privește confiscarea este clar că, astăzi, rentează în România să fii infractor pentru că nici nu mergi la pușcărie și rămâi și cu banii. De ce nu ai fi infractor? Numai pentru că ești un om bun și ești crescut în spiritul respectării valorilor? Dacă oamenii rămân și cu banii și merg acasă la castelele în care locuiesc, atunci poate ar trebui să închidem justiţia penală și să ne ocupăm numai de cea civilă.
RL: Una dintre recomandări ne cere să producem reguli pentru prevenirea conflictului de interese, dar pentru politicienii autohtoni  conflictul de interese a ajuns un fel de a doua natură, de aceea e posibil să existe o opoziţie în acest sens.
L.S.: Nici măcar nu este văzut ca un lucru rău. Aduceţi-vă aminte de cazul Botiș,     care, cu nonșalanţă, a venit la televizor și ne-a explicat în ce situaţie se găsea. Dacă aceste norme ar fi interiorizate, oamenii și-ar da seama că spun o prostie și că ar trebui să se oprească.
RL: S-a discutat ieri despre conexiunea dintre MCV și intrarea României în spaţiul Schengen. Purtătorul de cuvânt al Comisiei a evitat să comenteze, dar vedem că ţările care se opun aderării României vorbesc despre corupţie și de faptul că aceste rapoarte arată că România nu este în stare să gestioneze nici măcar vămile.
L.S.: Acum, eu cred că există și un plus și un minus legat de acel dosar cu corupţia din vămi. Plusul este că România a reușit totuși să facă acel dosar. Personal, sunt nemulţumită că există o diferenţă atât de mare între poliţie și vamă, pentru că, dacă vă uitaţi la persoanele trimise în judecată și la persoanele prinse că au făcut nereguli, majoritatea sunt poliţiști pentru că a existat cooperarea Poliţiei de Frontieră care a agreat introducerea unor agenţi sub acoperire în Poliţia de Frontieră. În vamă nu am avut același lucru. Vama nu a fost deschisă la așa ceva. Noi, în România, spunem că nu ne convine ca statele membre să ţină cont de MCV și de rapoartele anuale atunci când discutăm de Schengen. Este ca și cum am spune că nu mă spăl pe dinţi, dar vă rog să nu ţineţi cont de acest lucru. Nu se poate, este parte din noi. Trebuie să învăţăm să ne facem treaba, iar problemele cu corupţia vor putea fi ridicate în mod legitim de celelalte ţări europene și atunci când este vorba de Schengen, și atunci când este vorba de monedă. Cu sau fără acest raport, România trebuie să își rezolve problema de fond, iar aceea este corupţia.

Autor: Romania Libera
Sursa: www.romanialibera.ro  Joi, 21 Iulie 2011

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu