luni, 24 ianuarie 2011

Cât de oportună este păstrarea cotei unice

 Cât de oportună este păstrarea cotei unice
Cât de oportună este păstrarea cotei unice În timp ce partidele folosesc actualul sistem de impozitare ca pe o monedă de schimb, analiștii spun că acesta trebuie menţinut.
Declaraţia liderului liberal Crin Antonescu, potrivit căreia nu trebuie făcut un "fetiș electoral" din cota unică, a stârnit controverse și a redeschis subiectul sistemului de impozitare din România.

Cota unică avantajează în special persoanele care au venituri medii și peste medie, supuse unor taxe mai mari în cazul unui sistem progresiv. În schimb, acesta din urmă vine în sprijinul păturilor mai sărace ale societăţii, cu impozite foarte mici sau chiar cu scutiri.
Astfel, în funcţie de electoratul căruia i se adresează, partidele politice optează pentru un sistem de impozitare sau altul.

Însă din punct de vedere al colectării veniturilor la buget, cota unică s-a dovedit mai eficientă decât cea progresivă. Imediat după introducerea cotei unice de impozitare, ponderea în produsul intern brut (PIB) a veniturilor fiscale colectate la vistieria statului a crescut de la 27,7% în 2004 la 28,5% în anul 2005, potrivit datelor Consiliului fiscal.

Analistul financiar Bogdan Baltazar spune că impozitul unic de 16% aduce încăsări mai mari la buget și este mai ușor de administrat. "Echitatea nu se manifestă doar în cota progresivă, ci și în cea unică. Este același procentaj de impozitare și, dacă ai salariul mai mare, plătești o sumă mai mare", explică analistul. Referitor la afirmaţia lui Crin Antonescu, Baltazar a spus: "E grav", deoarece șeful liberalilor "este în stare să dea orice din platforma politică pentru apropierea de PSD".

Pogea: predictibilitatea, prioritatea zero

Fostul ministru de finanţe Gheorghe Pogea spune că nimic nu este mai important pentru sistemul fiscal din România în acest moment decât stabilitatea. "Predictibilitatea este esenţială, și desele schimbări nu sunt bune în perioadă de criză. De aceea, nu trebuie să ne jucăm cu schimbări ale impozitelor importante", a declarat fostul ministru, pentru EVZ.

În opinia sa, orice regândire a sistemului de impozitare poate începe abia după trecerea crizei, "când creșterea economică va fi certă și ireversibilă, în funcţie de viziunea fiecărui guvern de a acoperi cheltuielile și de a stimula anumite motoare ale economiei".

De aceeași părere este și analistul economic Aurelian Dochia. El spune că discuţiile despre modificările sistemului de taxare sunt dăunătoare, în condiţiile de recesiune și în contextul revenirii foarte fragile a economiei românești.

Un alt fost șef al Finanţelor, Ionuţ Popescu, consideră că în următorii ani nu trebuie să se pună problema renunţării la cota unică. "În fiscalitate nu e vorba de un calcul aritmetic. Dacă mărești impozitele cu 50%, veniturile nu vor crește cu 50%. Și deși am redus impozitul, încasările au crescut, deoarece au fost mai puţini cei care și-au ascuns veniturile", a explicat el.

Datele bugetare arată că ponderea veniturilor din impozitul pe venituri și salarii a crescut în urma introducerii cotei unice de taxare. Astfel, dacă în 2004, anul de dinaintea modificării fiscale, guvernul colectase din această sursă o sumă echivalentă cu 2,9% din PIB, în 2009 ponderea ajunsese la 3,5% din PIB.

16% este cota unică de impozitare

a veniturilor persoanelor fizice și a profiturilor companiilor din România, care se aplică începând cu anul 2005

SISTEME DE IMPOZITARE

Circa o treime din statele membre au cotă unică de taxare


Opt din cele 27 de state membre ale Uniunii Europene aplică în prezent un sistem de taxare mai simplu. Astfel, 30% din ţările din UE au adoptat, pe parcursul anilor, o cotă unică de impozitare a veniturilor cetăţenilor și firmelor. În general, este vorba despre economii în dezvoltare situate în centrul și sud-estul Europei.

Prin acest sistem de impozitare, mai simplu și mai atractiv pentru cei cu venituri mari, autorităţile din aceste state își propun să atragă investitori străini. Practic, avantajele fiscale vin să compenseze momentele de instabilitate politică din regiune.

Vechile state membre UE sunt reticente faţă de cota unică, privită ca o soluţie mai degrabă pentru ţările care își reformează sistemele fiscale. Însă când vine vorba să facă afaceri, de multe ori companiile din ţări ca Germania sau Italia aleg ţările în curs de dezvoltare.

În România, guvernul Alianţei D.A. a înlocuit impozitarea progresivă cu o cotă unică de 16%, începând din 2005. Trei ani mai târziu, vecinii noștri bulgari au introdus o cotă unică de numai 10%, cea mai mică din UE.

Ungaria, nou-intrată în club

Ultima ţară care a intrat în clubul statelor care au cotă unică este Ungaria. Parlamentul din ţara vecină a adoptat propunerea guvernului de a introduce, de la 1 ianuarie 2011, un impozit unic de 16% pe veniturile persoanelor fizice.

Principala miză pentru care a fost introdusă cota unică de taxare este să încurajeze cererea. Beneficiile nu se opresc aici. Modificarea fiscală va crește competitivitatea sistemului de impozitare al Ungariei, în condiţiile în care acesta a devenit mai simplu, mai transparent și mai eficient, după cum relatează metropol.hu.

PROGRAM SOCIAL-DEMOCRAT

PSD vrea cote de impozitare de la 0% până la 35% din venit

În programul de guvernare al PSD - "România Corectă, România Socială" asumat de Victor Ponta și aprobat de Congresul PSD din 16 octombrie 2010 se prevede introducerea unui sistem de "impozitare diferenţiată a venitului global, cu deductibilităţi fiscale".

Programul prevede două variante, dintre care va fi aleasă una "în funcţie de contextul macroeconomic și de rezultatul dialogului cu actorii economici".

"Scenariul 1: cota 0% până la 1.000 RON salariu brut. Cotă 15% pentru ce depă șește 1.001 RON până la 4.500 RON salariu brut; cota 25% pentru ce depășește 4.501 RON până la 9.000 RON venituri sa lariale brute; cota 35% pentru ce depășește 9.001 RON până la maxim de salariu brut.

Scenariul 2: cota 8% până la 1.000 RON salariu brut, cota 12% pentru ce depă șește 1.001 RON până la 4.500 RON salariu brut; cota 16% pentru ce depășește 4.501 RON".

Programul de guvernare al PSD prevede, în paralel cu aceste cote de impozitare diferenţiată, "introducerea sistemului de deduceri pentru asigurări private de sănătate (de pensii), educaţie, grădiniţă, asigurarea locuinţei, reabilitare termică etc".

Totodată, PSD susţine "menţinerea cotei generale privind impozitul pe profit de 16%" și "stabilirea impozitului pe profit din domeniul bancar și IFN la 25%".

Totodată, programul PSD prevede "revenirea la sistemul de impozitare prin care microîntreprinderile pot opta pentru 16% pe impozitul pe profit sau 2% impozit pe cifra de afaceri".

În schimbul creșterii impozitului pe "România Socială" promite "reducerea graduală a CAS cu 5,5 puncte procentulale pentru angajatori și cu 4,5 puncte procentuale pentru angajaţi.

"Ne-am înţeles cu PNL să facem un sistem economic performant. Restul sunt mijloace, nu obiective.“,

VICTOR PONTA, președinte PSD

Autor: Evenimentul zilei
Sursa: www.evz.ro  Sambata, 22 Ianuarie 2011

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu