miercuri, 15 iunie 2011

Comisia Europeană, pentru Gândul: Uniunea nu obligă statele membre să impună taxe pe autostrăzi. Ministerul Transporturilor susţine că aşa i s-a părut din corespondenţa cu UE

Comisia Europeană, pentru Gândul: Uniunea nu obligă statele membre să impună taxe pe autostrăzi. Ministerul Transporturilor susţine că aşa i s-a părut din corespondenţa cu UE

de Victor ROTARIU , Postat la: 14.06.2011 16:47 Ultima actualizare: 14.06.2011 19:17
Taxa de autostradă nu este impusă de Comisia Europeană, ci este exclusiv o decizie luată de Guvernul român, respectiv de Ministerul Transporturilor, după cum reiese dintr-un răspuns oficial trimis de Comisie, la solicitarea Gândul.
UPDATE Ministerul Transporturilor a trimis un drept la replică în urma publicării acestui articol, în care precizează că MT obţine bani europeni de la DG Regio şi nu de la DG Move, directoratul care a răspuns solicitării gândul şi că impunerea taxei a reieşit din discuţiile avute cu oficialii DG Regio.
"Finanţarea proiectelor de infrastructură de transport, inclusiv autostrăzi, prin Programul Operaţional Sectorial de Transport este gestionată în cadrul Comisiei Europene de către Directoratul General Politică Regională (DG Regio), şi nu de către Directoratul General pentru Mobilitate şi Transporturi (DG Move)", precizează oficialii de la Transporturi în dreptul la replică.
Gândul a trimis solicitarea la DG Move pentru că acest directorat se ocupă de reglementarea transporturilor, de oricare natură ar fi ele, inclusiv politicile europene privind taxele pe drumuri, deci este cel mai îndreptăţit să emită opinii privind politica UE în ceea ce priveşte introducerea de taxe.
În ceea ce priveşte faptul că gândul a contrazis, cu un răspuns oficial al Comisiei, declaraţia ministrului Anca Boagiu că taxa este "una din condiţiile impuse de UE şi acceptată de Guvern", Ministerul a explicat că necesitatea introducerii taxei a reieşit din discuţiile avute cu oficialii DG Regio.
"Corespondenţa, precum şi discuţiile avute cu reprezentanţii DG Regio în vederea aprobării cererilor de finanţare pentru proiectele de autostradă au avut în vedere şi subiectul asigurării resurselor financiare pentru mentenanţa acestor tronsoane de autostradă după finalizarea lor", susţin oficialii MT, care nu explică însă, clar, cine a propus taxa de autostradă şi de ce.
Astfel, MT nu a putut contrazice oficialii DG Move, care au explicat că UE nu obligă niciun stat să pună taxe pe autostrăzile construite din bani comunitari.
Boagiu susţine că CE a cerut taxa
Taxa de autostradă nu este impusă de Comisia Europeană, ci este exclusiv o decizie luată de Guvernul român, respectiv de Ministerul Transporturilor, după cum reiese dintr-un răspuns oficial trimis de Comisie, la solicitarea gândul.
"Introducerea taxelor de trecere nu este o condiţie pentru a beneficia de plăţile din fondurile comunitare", au explicat pentru gândul oficialii Directoratului General pentru Mobilitate şi Transport din cadrul Comisiei Europene (DG Move), organismul european care se ocupă de reglementările UE privind transporturile.
Acum o săptămână, pe 7 iunie, ministrul Anca Boagiu a declarat că ministerul va introduce o taxă pentru circularea pe autostrăzile care fac parte din coridorul IV paneuropean, respectiv Arad - Constanţa pe teritoriul României.
"Este una din condiţiile impuse de UE şi acceptată de Guvern. Consultanţii noştri cu cei de la JASPERS (o iniţiativă lansată de UE, BEI şi BERD pentru susţinerea proiectelor europene, n.r.) lucrează la calcularea taxei, iar valoarea acesteia o vom comunica aproape de finalizarea contractului", a declarat Boagiu, cu ocazia semnării contractelor de construcţie a unor loturi de pe autostrada Orăştie-Sibiu.
Pentru că legislaţia europeană prevede, totuşi, că pentru autostrăzile construite din fonduri UE statul care beneficiază de fonduri trebuie să asigure şi operare şi administrarea şi reabilitarea acestora, reiese că introducerea taxei de autostradă este iniţiativa Guvernului. Simplu spus, UE vrea să fie sigură că autostrăzile construite cu fonduri comunitare vor fi întreţinute. Pentru că, cel mai probabil, Guvernul, prin Ministerul Transporturilor, nu a putut dovedi că are sau că va avea suficienţi bani pentru acest lucru, a propus introducerea taxei de autostradă.
Oficialii DG Move ne-au precizat că statele membre UE nu sunt obligate să impună taxe de drumuri sau de autostrăzi. "Cu toate acestea, dacă statele membre decid să impună o astfel de taxă, trebuie să respecte o serie de reguli impuse prin directiva europeană (62/1999, n.r.), mai ales faptul că aplicarea taxelor nu trebuie să ducă la discriminarea maşinilor străine şi că valoarea taxei medii trebuie să fie legată de costul de operare, întreţinere şi dezvoltare a sistemului de infrastructură respectiv", se precizează în răspunsul oficial.
Taxa, care poate fi introdusă doar la iniţiativa statului, nu trebuie să ducă la discriminări
Este vorba însă despre traficul greu. În ceea ce priveşte traficul uşor, care nu este reglementat prin Directiva europeană, oficialii DG Move susţin că taxa, a cărei introducere depinde doar de statul membru, "nu trebuie să ducă la discriminări, directe sau indirecte, între cei care folosesc drumurile, discriminări legate de naţionalitatea lor sau de locul de reşedinţă".
În momentul de faţă, România are finalizat din coridorul IV paneuropean, care leagă, în România, Nădlac de Constanţa, doar Bucureşti-Piteşti, de 111 km, şi Bucureşti - Cernavodă, 151 de km, care face parte din Autostrada Soarelui, A2 (Bucureşti-Constanţa). Ministrul nu a precizat însă dacă pentru utilizarea acestor două tronsoane, care sunt deja în exploatare, va fi obligatorie plata unei taxe.
În strategia fiscal-bugetară a Guvernului pentru perioada 2012-2014 se precizează ca obiectiv mărirea încasărilor din taxele de folosire a infrastructurii rutiere, inclusiv printr-o taxă de autostradă. Astfel, este posibil ca taxa de autostradă să fie percepută înainte de finalizarea coridorului IV paneuropean, care ar putea fi gata abia în 2015-2016.
sursa; gandul.info

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu