Pagini

miercuri, 26 ianuarie 2011

ANAF: Companiile petroliere au majorat nejustificat preţul benzinei în 2010

  • Mihaela Stoica
  • 637 afişări
  • Miercuri 26 ian 2011
Mai mulţi şoferi timişoreni au blocat activitatea benzinăriilor 
din oraş
Timişoara

Mai mulţi şoferi timişoreni au blocat activitatea benzinăriilor din oraş

Producătorii şi distribuitorii de carburanţi au majorat nejustificat preţul carburanţilor în anul 2010. Majorarea preţului la benzină şi motorină nu a fost determinată de evoluţia cotaţiilor de bursă la ţiţei, cursul valutar şi taxele percepute de stat, potrivit unui raport ANAF întocmit în cazul producătorilor şi distribuitorilor de carburanţi.
În documentul aflat pe masa premierului şi obţinut de Mediafax se precizează şi că aproape toate companiile au raportat pierderi semnificative, câştigurile nefiind reflectate corespunzător.

"Urmare analizelor de risc efectuate, a rezultat că, în perioada anului 2010, piaţa pe care operează producătorii şi distribuitorii de carburanţi a suferit mutaţii remarcabile concretizate în practicarea unor preţuri mari la pompă, în condiţiile în care categoriile de cheltuieli cu costurile de producţie şi distribuţie (cu excepţia TVA şi accize) au rămas relativ constante sau au prezentat evoluţii nesemnificative. Pe cale de consecinţă, în mod normal din punct de vedere fiscal, această situaţie ar fi trebuit să genereze profituri mult mai mari şi, prin urmare, impozit pe profit mai mare, precum şi TVA de plată majorată", se arată în document.
În urma verificărilor ANAF a constat că în cursul anului 2010:
- preţul la pompă a urcat cu aproximativ 20%
- au existat mai multe situaţii în care s-a declanşat o creştere semnificativă a acestuia;
- în majoritatea cazurilor, scumpirile au fost efectuate concomitent, ca urmare a deciziilor consiliilor de administraţie, la nivelul tuturor companiilor verificate, preţurile de desfacere la pompă fiind aproape identice;
- atât în cazul vânzărilor en-gros către diverşi clienţi, cât şi al vânzărilor cu amănuntul, prin staţii proprii, ponderea taxelor în preţul practicat în perioada 1 ianuarie-31 decembrie 2010 nu a crescut, ci, dimpotrivă, a avut o scădere cu trei procente, în cazul benzinei, şi cinci procente, în cazul motorinei;
- la începutul anului 2010 cotaţia de referinţă a ţiţeiului la New York a fost de 80 dolari pe baril, iar la 15 decembrie 2010 petrolul era tranzacţionat la circa 90 dolari. "Faţă de aceste date, nici în acest caz nu se justifică creşterea de circa 20% a preţului la pompă", este concluzia Guvernului.
- este menţionată şi o situaţie "paradoxală": în cursul anului 2009, preţul net al cotaţiilor a evoluat de la 470 dolari/tona benzină, la începutul anului, la 850 dolari/tona, la sfârşitul anului, iar preţul la pompă în România a crescut cu circa 50 bani/litru. În anul 2010 însă, în condiţiile în care cotaţiile au urcat de la 850 dolari/tonă, la începutul perioadei, la 980 dolari/tonă, la sfârşitul anului, preţul la pompă a crescut cu circa 1 leu/litru.
- evoluţia raportului de schimb dolar/leu: la 7 ianuarie 2010 cursul de schimb era 2,9089, iar la 13 ianuarie 2011 de 3,2350, rezultând "o creştere nesemnificativă, de natură să nu justifice creşterea de circa 20% a preţului la pompă";
- nici nivelul accizelor în structura preţului nu a cunoscut variaţii în cursul anului 2010. "Acciza la benzină a crescut doar cu 3% în 2011 faţă de 2010, astfel că, luând în calcul şi evoluţia cursului valutar, nu se justifica o creştere cu 20% a preţului la pompă", potrivit Guvernului.
ANAF va verifica dacă marile companii petroliere ascund profitul real
În document se mai arată că în urma verificărilor s-a constat şi existenţa unor nereguli în ceea ce priveşte rezultatele financiare ale companiilor petroliere.
"Din verificările efectuate a rezultat că, la sfârşitul perioadei analizate, profiturile înregistrate de companii nu reflectă evoluţia veniturilor în raport cu evoluţia principalelor categorii de cheltuieli obiective. Astfel, dacă avem în calcul că, per ansamblu, preţurile de vânzare la pompă au crescut cu circa 20%, creştere concretizată în majorarea în egală măsură a veniturilor, coroborat cu faptul că, faţă de anii anteriori, nivelul principalelor categorii de cheltuieli a rămas relativ constant sau a cunoscut creşteri nesemnificative, rezultă că exerciţiile financiare trebuia să înregistreze o creştere proporţională a profiturilor şi, pe cale de consecinţă, a impozitului pe profit. Urmare constatărilor făcute de organele de control a rezultat că, în realitate, aceste companii nu numai că nu au înregistrat profit, dar situaţiile financiare contabile prezintă pierderi semnificative", se mai afirmă în document.
Potrivit datelor transmise Bursei în luna noiembrie a anului trecut, Rompetrol Rafinare, deţinută de KazMunaiGaz, a înregistrat în primele nouă luni pierderi de 139,6 milioane dolari, mai mari cu 29,1% faţă de perioada similară din 2009.
În acelaşi interval, OMV Petrom, companie controlată de grupul austriac OMV, a obţinut un profit de 1,411 miliarde lei (337,2 milioane euro), în creştere cu 46%, conform informaţiilor comunicate Bursei în noiembrie 2010.
În aceste condiţii, surse din Guvern, citate de Mediafax, afirmă că se "va verifica dacă companiile petroliere nu cumva şi-au mutat în străinătate profiturile, prin procedura preţurilor de transfer".
Controlul va începe la solicitarea premierului Emil Boc.
Preţurile de transfer reprezintă valorile plătite de o firmă pentru un bun, serviciu sau împrumut preluat de la o altă firmă din acelaşi grup. Preţurile de tranfer pot fi şi o variantă de realocare a profiturilor sau pierderilor.
Principalele companii care distribuie carburanţi în România sunt OMV Petrom, Rompetrol, Lukoil, MOL şi OMV.
În luna ianuarie, mai mulţi şoferi au început să plătească cu mărunţiş preţul carburantului, nemulţumiţi de nivelul ridicat, iar autorităţile au iniţiat o serie de verificări privind preţul carburanţilor.

Adevarul.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu