marți, 26 martie 2013

Un "cetăţean european" de 28 de ani din Craiova a făcut pentru români ce guvernanţii nu au reuşit: După 70 de petiţii şi opt luni de aşteptări, linia verde a UE este disponibilă şi în reţelele mobile locale

ieri, 00:07 Autor: Corina Mirea
Claudiu Cornoiu, un tânăr de 28 de ani a reuşit după opt luni de zile să convingă instituţiile locale şi pe cele europene să crească acccesul gratuit al românilor la „linia verde“ a centrului de informare al UE.
A fost nevoie ca şase ani să treacă de la intrarea României în Uniunea Europeană şi ca un singur cetăţean să preia responsabilitatea celor ce ocupă în prezent posturi de conducere în instituţiile publice pentru ca „roţile“ să înceapă să se mişte, pentru ca românii stabiliţi în străinătate şi nu numai să ştie cum îşi pot elibera noi acte de identitate sau cum pot intra pe piaţa europeană a muncii.
Dacă înainte de acest demers, numărul internaţional - Europe Direct (00 800 6 7 8 9 10 11) - prin care românii puteau cere aceste informaţii putea fi apelat numai de utilizatorii operatorului de telefonie fixă Romtelecom, în prezent şi abonaţii Orange, Cosmote şi RCS&RDS beneficiază de acelaşi serviciu.
„Deşi folosesc Europe Direct încă din 2007, abia în luna iulie a anului trecut am realizat, privind rapoartele de activitate ale acestuia, că extrem de puţini cetăţeni români apelaseră la el, iar principalul motiv era inaccesibilitatea numărului vedere alocat serviciului. Deşi era promovat chiar şi în aeroporturi şi se adresa călătorilor care vor să ştie ce drepturi au atunci când merg într-o altă ţară, numărul nu putea fi apelat decât din re­ţeaua Romtelecom“, spune Claudiu Cornoiu.
Potrivit raportului de anul trecut al Europe Direct, România se află pe locul 13 în Europa în ceea ce priveşte numărul de utilizatori, cu 1.715 persoane ce au apelat la acest serviciu. Din­tre aceştia, doar 215 români au sunat la „linia verde“, iar aproape 1.500 au trimis soli­citări via e-mail. În acelaşi timp, dinspre Ger­ma­nia, ţara afla­tă pe primul loc după numărul de utili­zatori ai Europe Direct, au plecat peste 12.000 de solicitări, cele mai multe (aproape 7.000) fiind realizate prin intermediul numă­rului verde. Pentru a „învinge“ sistemul şi pentru a creşte accesul românilor la serviciul de informare al UE, Claudiu Cornoiu a avut nevoie de 70 de petiţii trimise atât Autorităţii de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), Comisiei Europene, dar şi operatorilor de telefonie fixă şi mobilă. Deşi răspunsul la solicitare din partea ANCOM a venit după 90 de zile, iar operatorii au încercat să transfere sarcina în „ograda“ instituţiei publice, cele mai mari probleme nu au venit de pe piaţa locală, ci din partea transportatorului internaţional al Europe Direct, operatorul Belgacom.
„Răspunsurile din partea Comisiei Europene au venit în mai puţin de 24 de ore şi chiar dacă cele de la ANCOM au fost oarecum tardive, ulterior reprezentanţii instituţiei mi-au devenit parteneri în acest proces, care au făcut presiuni ca lucrurile să se întâmple. Însă Belgacom a început demersurile mai greu, probabil şi din cauza faptului că oamenii de acolo erau conştienţi că procesul va fi complex. A durat trei luni pentru ca tehnica necesară extinderii serviciului să fie accesibilă operatorilor de la noi“, precizează Cornoiu.
În prezent, Europe Direct consiliază cetă­ţeni ai Uniunii Europene pentru opt secţiuni („Călătorii“, „Muncă“, „Vehicule“, „Reşe­dinţă“, „Educaţie şi tineret“, „Familie“, „Sănă­tate“ şi „La cumpărături“). Iar printre infor­maţiile furnizate de echipa de „consilieri“ se numără cele legate de drepturi ale pasagerilor, documente necesare pentru a călătorii, cău­tarea unui loc de muncă în străinătate, drepturi ale persoanelor care lucrează în străinătate, obţinerea unui permis auto în ţări ale UE, burse şi condiţii de înscriere într-o şcoală din străinătate, asigurări de sănătate la stabilirea în altă ţară sau servicii financiare.
Tânărul nu este la prima încercare de a determina autorităţile să fie mai active în furnizarea unor servicii pentru cetăţeni, potrivit presei locale din Craiova. Anul trecut, după ce timp de şase luni a înaintat petiţii unor instituţii publice locale şi comisii europene, a determinat reprezentanţii CFR să reasfalteze unul din peroanele Gării Craiova. 
„Cred că exemplele minore pot schimba ceea ce nu funcţionează. Putem crea o cultură de informare, avem nevoie de asta. Este alarmant faptul că sunt ministere în România care nu primesc nici o solicitare de informare cu privire la drepturile pe care le au cetăţenii. Toţi ne-am bucurat atunci când am intrat în UE, dar oare câţi dintre cetăţenii acum europeni ştiu ce drepturi au?“, adaugă Claudiu Cornoiu, ce îşi semnează cartea de vizită „online“ cu titulatura „un cetăţean european“.
El mai spune că semnarea acordului de interconectare între transportatorul Belgacom şi operatorii români a avut loc în decembrie anul trecut, pentru ca serviciul să intre în funcţiune în reţeaua Cosmote de la jumătatea lunii februarie, iar în reţelele Orange şi RCS&RDS de la începutul lunii martie a acestui an.



Intră în comunitatea Facebook Ziarul Financiar, locul unde ziarul vorbeşte cu tine

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu